Наші односельці у радянському минулому
У жовтні 2021 року команда десятикласників, щойно дізнавшись про проведення другого міжнародного конкурсу "Радянське минуле: (пере)осмислення історії", не вагаючись ухвалили рішення про свою участь у ньому.
Швидко обрали тему, одними з перших вже у грудні 2021 року зареєструвалися на участь та приступили до роботи, У поле нашої уваги потрапили матеріали зі шкільного історичного музею про наших односельців, доля яких склалась абсолютно по-різному. У цих життєвих історіях із далекого радянського минулого ми відшукали питання, які здатні не лише зацікавити будь-кого, але й здивувати, ба навіть вразити: Чому у двох рідних братів Григоренків по-різному склалася доля? Що стало вирішальним у їхньому формуванні – життєві умови, історичні умови, оточення чи простий збіг обставин? Чи мали вони можливість свободи вибору свого життєвого шляху?
Обрана нами тема дає широкий простір для багатоперспективного та
багатовимірного аналізу: Наявні у нашому розпорядженні історичні джерела
(автобіографія Павла Григоренка, матеріали справи про арешт Варфоломія
Григоренка з архіву СБУ у Полтавській області, листи, спогади, публікації у
радянській та зарубіжній українській пресі) дають можливість розглянути
історичне минуле рідного краю з позиції різних суб’єктів та їхньої історичної
інтерпретації (наприклад, з позиції самих братів, їх односельців, членів родини,
представників преси та місцевої влади, слідчих НКВС) Усі вони мали відмінне
ціннісне ставлення до життя, представляють різні політичні погляди, належать
до різних вікових та соціальних груп.
Крім того ми розглядаємо нашу тему з урахуванням думки різних фахівців –
істориків УІНП, краєзнавців, працівників архіву, психологів, журналістів,
представників сільської ради.
Школярі беруть інтерв’ю у нащадків братів Григоренків, аналізують старі карти
місцевості, відшукуючи на них населені пункти, пов’язані з життям братів
Григоренків, що згодом зникли, зробили спробу «прочитати характери» Павла
та Варфоломія за їх фотопортретами, використовуючи методи фізіогноміки.
Для зручності учасників всі матеріали та рекомендації були розміщені на
спеціально створеній для цього онлайн-платформі в за стосунку Google Classroom
. Це дає можливість працювати за потреби дистанційно й у зручний час та спосіб.
Адже загалом учні школи проживають у 8 з 13 сіл громади, віддалених одне від
одного до 20 км. А в умовах протиепідемічних обмежень це дозволяє ще й створити
безпечні умови, не припиняючи роботи над проектом.
Численні нащадки братів Григоренків нині живуть у селах нашої громади, або по
сусідству з нею. П'ятеро з них на наше прохання радо погодились дати інтерв'ю,
матеріали яких ми успішно використали у своєму дослідженні.
Сама робота, розміщена на 10-ти аркушах цифрового полотна хмарної дошки
Jamboad, вже доступна для всіх бажаючих за посиланням
В рамках участі в конкурсі учні розробили питання, створили Гугл-форму та провели у селах Пришибської громади онлайн-опитування за темою дослідження. Їх цікавило, наскільки односельці обізнані з фактами з життя братів Григоренків, як оцінюють їх діяльність та як ставляться до питання про увічнення пам’яті про них у селах нашої громади.
Питання, на які ми шукали відповіді в ході свого дослідження, складні та
суперечливі, вони не мають однозначного рішення. Робота над проектом
сприяє насамперед особистісному становленню молодих людей, учасників
дослідження, які не лише набували нових для себе знань та навичок, але й
допомагає у формуванні власної життєвої позиції, зорієнтуватися щодо
власного ставлення до минулого й сьогодення.
Для кращого осмислення позиції кожного із героїв нашого проекту ми
планували провести аналіз та підведення підсумків у формі імерсивного
театру за участю самих конкурсантів. Вони через написання листів від імені
представників різних соціальних та вікових груп зможуть іще раз поглянути
на героїв дослідження з різних точок зору, щоб всебічно та максимально
об’єктивно розглянути поставлені на початку роботи питання.
Щоб максимально презентувати результати нашої роботи у громаді,
познайомити односельців з нашою роботою, усі свої кроки під час
дослідження ми висвітлювали у дописах спільноти нашого музею в
соціальних мережах. Виступ на радіо «Кварцит» також допоможе
поширенню інформації серед мешканців нашої та навколишніх громад
про наш проект, сприятиме зацікавленню проблемами переосмислення
нашого історичного минулого. Юні краєзнавці розробили та поширили
презентаційну вправу, презентаційний буклет.
В усіх учасників команди залишились яскраві та незабутні враження від роботи над проектом.
Коментарі
Дописати коментар