Шкільний історичний музей крізь призму пропаганди цінностей. Вчора. Сьогодні. Завтра.


Цьогоріч юні дослідники ліцею вже втретє беруть участь в конкурсі молодіжних історичних проектів "Радянське минуле: (пере)осмислення історії у вимірі пропаганди цінностей", який є частиною проекту "Інструментарій для критичного викладання історії", що впроваджується DVV International та Фондом Кербера у Вірменії, Грузії, Молдові та Україні за фінансової підтримки Федерального міністерства закордонних справ Німеччини. Команда у оновленому складі працювала над темою   "Шкільний історичний музей крізь призму пропаганди цінностей".

 За умовами організаторів конкурсу учасники підготували та подали свою конкурсну роботу з чотирьох частин: "Історія", "Сучасність", "Продукт" та Пошуковий щоденник


З метою візуалізації матеріалів проекту  юні дослідники розробили КРОСЕНС. У кожному з дев'яти його квадратів вони розмістили по два зображення з проявами радянської та сучасної пропаганди цінностей. Всі вони взяті із шкільного історичного музею та тісно пов'язані між собою.

Для підведення підсумків роботи над проектом учасники конкурсу  використали одну з відновних практик - КОЛО ЦІННОСТЕЙ. Разом з респондентами, в яких в процесі роботи над дослідженням брали інтерв'ю, обговорювали, які сенси приховує кросенс, обмінювались думками та враженнями від роботи над обраною темою. Хранителька Кола - Оксана Івахненко спрямувала присутніх обговорення цінностей, що містить девіз військово-патріотичної гри "Сокіл"- "Джура": МУДРІСТЬ. ШЛЯХЕТНІСТЬ, ЗВИТЯГА. Йшлося про моральні авторитети нашої громади. Про труднощі, з якими стикалися учасники зустрічі в процесі роботи над проектом та стратегії їх подолання. Речник - братина тричі пройшла по колу від учасника до учасника. 


"Участь в цьому цікавому конкурсі навчила мене відрізняти правду і пропаганду та руйнувати цю брехню, знаходити їй пояснення, первіряти інформацію і шукати відповіді. Це було захоплююче." (Артем Галата, 5 клас)
"Для мене це щось нове. Ніколи до цього не займався подібні проєктами. Цікавий і актуальний досвід пошуку різних джерел, їх співставлення та аналіз. Це було несподівано та інтригуюче" (Алекс Синиця, 11 клас)
Під час аналізу  транскрибованих інтерв'ю мою увагу привернули такі важливі аспекти: 
1. Пропагандою цінностей в інтерв'ю є згадка про насадження патріотизму до радянського, а не до національних інтересів, а так званих “п’ятнадцяти сестер”. Ці слова про “сестер” досі використовуються щоб знищити національну ідентичність людини і прив’язати її до штучно створеної культури, а не до тієї з якою зростали наші діди і прадіди.
2. Важливим у житті селян УРСР був колгосп, з самого малечку дітей заохочували до роботи в ньому за допомогою різних нагород, грамот і найпрестижнішим було занесення до дошки пошани за великі досягнення в праці. Це свідчить про велике значення у вихованні дітей, а саме трудове виховання. Щоб прищепити дітям трудолюбність до праці з тваринами і роботі на землі.
3. Цікавим можна також вважати, що за приклад для наслідування респондент взяла вчителів, а найцікавішим можна вважати саме ставлення учнів до них. Згадується повага до них, але також і страх. В ті часи людям прямо говорили, що страх це повага. Також цікаве є те що вони вчили їх правильно себе вести, що встаршому віці впливає на те, що сказали робити те й робили. Як наслідок молодь не ініціативна, і немає своєї думки. 
4. Одним із найголовніших символів комуністичної пропаганди є Ленін і його пам’ятники. Ленін із спогадів респондента вливається в особисте життя з самого дитинства. Бо будучи жовтеннятами і піонерами їхне життя проходить можна сказати з Леніним, бо його ставлять в головний приклад для наслідування, всі урочисті події відбуваються поряд “з ним”. А ставши дорослим коли відбулися важливі події в житті ти ідеш до пам’ятника. Це говорить про те що люди ставили Леніна я наставника, або навіть дуже близького друга з яким вони ділилися найщасливішими моментами в їхньому житті. 
5. Важливу роль у насадженні комуністичних цінностей є дитячі організації жовтенята і піонери. А в старшому віці комсомольська організація і партія. Людей просто заставляли йти в партію і комсомольці, бо так треба. Бо партія і комсомольська організація була важелем впливу на людину.
6. Ще одним з проявів пропаганди цінностей є маніакальне нав’язування старшого, минулого покоління дітям. І для дітей є головною задачею  зберегти і зміцнити традиції і досягнення. 
7. Респонденти згадують із жалем,  що пройшов цей час і вони не можуть згадати нічого поганого про нього. Все було позитивно, всі робили добрі справи. Було спокійне життя, було де робити і люди не переймалися завтрашнім днем, і що раніше всі були дружніми, а зараз живуть самі для себе якісь замкнуті і не товариські.

Отже, інтерв’ю відображають такі цінності, як: пропаганду колективізму, праці, відкидання всього негативного у житті людей в той час, знищення індивідуалізму, повага і поклоніння старшому поколінню, пасивність, відданість ідеалам комуністів. Але також можна побачити і засудження і критики щодо політики партії." (Єлизавета Діденко, 10 клас)


"Приємно, що молодь цікавиться нашим минулим, історією, намагається глибоко дослідити, зрозуміти, пояснити. Це дуже важливо, особливо тепер. Мені було непросто. Я завжди охоче ділюсь спогадами, хочеться дуже багато всього розповісти, поділитися. " (Алла Бабець, жителька села Коментантівка, музейник-аматор)
"Був здивований, що моя колекція монет, моє захоплення, хобі може викликати не лише зацікавленість. Виявляється, це може бути ще й зброєю у війні з ворожою пропагандою.  Захоплююсь нашим музеєм, який завжди іде в ногу з часом" (Микола Марченко, мешканець села Пришиб, нумізмат-аматор)

Частина наших учасників приєднувались до зустрічі у форматі онлайн:
 "Я дуже  вражена результатами участі у роботі над проектом. Для мене він є корисним та приємним досвідом. Це було цікаво та пізнавально, хоч часом складно та несподівано."(Валентина Бондаренко, 8 клас)

"Мої враження від участі в конкурсі неймовірні! Чудова команда, яка завжди тебе підтримає. Неймовірні історії від людей які нам давали інтервʼю. Мені дуже подобається історія. Буду чекати нових історичних конкурсів і охоче братиму в них участь. Дякую нашій команді за гарний та чудовий настрій." (Іван Яремко, 6 клас)


Наші дописи у соціальних мережах активно коментували колишні учні школи:
"Важливий проєкт. І для молоді, і для старшого покоління. Ні в якому разі не слід зациклюватися на настроях, думках, що були загальноприйнятими колись, адже суспільство змінюється, трансформується, а тому дивитися під іншим кутом на події, вчинки і взаглі життя - це нормально.
На жаль, не мала змоги відвідати коло, але протягом усієї роботи команди, спостерігала і була в курсі їхньої роботи. Дякую консультанту команди Оксана Івахненко за можливість переосмислити разом з командою. Дійшли висновку, що пропаганда була завжди, але, залежно від суспільства, політичної ситуації, вона могла мати різне вираження, силу і мету. Особисто я, завдяки проєкту, змогла впевнитися, що пропаганда - це не тільки щось погане і зараз вона навіть потрібна. Бо для мене це слово у першу чергу має негативну конотацію. Певно тому, що часто сприймається як інструмент радянщини і в цьому ключі, як правило, переслідує негативну мету.
Цінності, які транслює музей, його експонати, можуть бути формувальними для суспільства. Виховувати його.
УСПІХІВ УЧАСНИКАМ НА КОНКУРСІ!" (Поліна Нехайчук, педагог ліцею)










P.S. Фейсбук блокує поширення цього допису. як такого, що містить образливий контент.







Коментарі

Популярні публікації